21.01.2021

Norsk Kundebarometer 2020

Resultatene av Norsk Kundebarometer 2020 ble presentert kl. 10 torsdag 14. mai. For 10. året på rad er det kundene til Gudbrandsdal Energi som viser seg å være de mest fornøyde strømkundene. Selskapet ble belønnet med en score på hele 77 poeng. 9 av landets strømleverandører var med i undersøkelsen.

Ikke GE-kunde? Bli det enkelt her!

Norsk Kundebarometer måler hvert år kundetilfredsheten til selskaper som selger varer og tjenester. Barometeret er basert på poenggivning fra 0 til 100. Norsk Kundebarometer 2020 omfatter til sammen 153 virksomheter fra rundt 30 bransjer. Mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen har de avlagt nesten 16.000 vurderinger av de ulike bedriftene som måles.  

Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

Uavhengig av bransje er det Vinmonopolet som har landets mest fornøyde kunder. De har figurert i toppen av Norsk Kundebarometer de siste 15 årene og oppnår en kundetilfredshet på hele 85 poeng.

Norsk Kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.


Les mer om årets undersøkelse her.

De uvanlig høye strømprisene fortsetter

Mandag 29. november satte strømprisen nok en prisrekord. Denne dagen var snittprisen på en kilowattime i Sør-Norge 3,18 kroner, med en pristopp på hele 5,23 kroner mellom klokka 17-18.

Les mer

Aktuelle spørsmål og svar om ny nettleie

Hensikten med den nye modellen er å utnytte strømnettet smartere, slik at man ikke er nødt til å bruke store summer på å bygge ut nettet unødvendig mye – som ville gitt deg som forbruker høyere nettleie på sikt.

Les mer

Hvem tjener på høye strømpriser?

Det er lett å tro at det er strømleverandørene som tjener på økte strømpriser, men sånn er det ikke. Hvem er det egentlig som tjener på dette?

Les mer

Kraftkrise i Europa påvirker norske strømpriser

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]