04.12.2019

Statnett: 99,98 prosent oppetid på strømforsyningen

(enerWE) - Sikker strømforsyning med god kvalitet er en forutsetning i det samfunnet vi har.

Statnett forteller i en pressemelding at tallene for 2018 viser at leveringspåliteligheten på strøm er på 99,98 prosent.

- Sikker strømforsyning med god kvalitet er en forutsetning i det samfunnet vi har, og det er samtidig vesentlig for å utvikle dette samfunnet videre mot mer klimavennlige løsninger, sier konserndirektør Peer Østli i Statnett.

Tallene for 2018 viser at hver forbruker mistet strømmen i gjennomsnitt 4,4 ganger, totalt i 2 timer og 48 minutter på grunn av driftsforstyrrelser i strømforsyningsanlegg på 33-420 kilovolt.

Det var flere men kortere strømbrudd enn året før, slik at den samlede tiden hver forbruker var uten strøm, var om lag den samme.

- Naturlig nok er det flest strømbrudd som følge av feil i de regionale og lokale ledningsnettene. Det er både fordi det landsdekkende hovedstrømnettet som regel driftes slik at en enkeltfeil ikke rammer forbrukere, og fordi mastene er høyere og kraftigere, forklarer Østli.

Av den mengden strøm som ikke kom fram til forbrukerne i fjor, skyltes ca. 3 promille feil i Statnetts hovedstrømnett.

For ledninger spiller variasjoner i både vær og vegetasjon en stor rolle. På Statnetts kraftledninger har det vært færre feil de siste tre årene enn i perioden 2013-2015, men også i 2018 ga uvær som "Knud" og "Helene" utslag på statistikken.

- De årene som skiller seg ut med flest feil, er år som er preget av ekstremvær og mye torden, forteller Østli.

Han forteller at Statnett har bygget flere nye ledninger og transformatorstasjoner, samt gjennomført spesielle tiltak på kraftledninger for å hindre feil når det blåser kraftig.

- Det er fortsatt noen områder der flimmer er et problem, og både kabler til utlandet og økt andel av vindkraft i strømforsyningen kan gi utfordringer med å opprettholde riktig frekvens, sier Østli.

Strømnettet på fastlandet i Norge skal holde 50 Hz, og det er viktig at strømproduksjonen og strømforbruket er i balanse slik at det ikke blir for store avvik på frekvensen.

- For å finne de mest treffsikre tiltakene, installerer vi avansert måleutstyr i anleggene våre. Samtidig utvikler vi IT-verktøy, og sammen med andre selskaper i Norden utvikler vi en ny modell for å sikre at vi til enhver tid har den nødvendige balansen i kraftsystemet, sier Østli.


Skrevet av enerWE.

Markedskommentar uke 3 2021

Gjennomsnittlig spotpris for Østlandet (NO1) ble i forrige uke 55,9 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 41 øre/kWh. Ekstremværet «Frank» har gitt mye vind og høyere temperaturer som har gitt mindre forbruk og økt produksjonskonkurranse blant kraftprodusentene. I neste uke er spotprisen ventet rundt 52 øre/kWh da det igjen blir lavere temperaturer og mindre vind.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2020

Resultatene av Norsk Kundebarometer 2020 ble presentert kl. 10 torsdag 14. mai. For 10. året på rad er det kundene til Gudbrandsdal Energi som viser seg å være de mest fornøyde strømkundene, med en score på hele 77 poeng. 9 av landets strømleverandører var med i undersøkelsen.

Les mer

Gjennomfakturering av nettleie

Som mange vet, vil både kraft og nettleie komme på én og samme faktura (gjennomfakturering). Dette er det da kraftleverandøren som skal håndtere.

De ulike systemleverandørene i bransjen har utviklet egen funksjonalitet for dette. Denne rulles nå ut til alle kraftleverandørene.

Les mer

Markedskommentar uke 2 2021

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 54,9 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 57 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 52 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?